Biliyor muydunuz?
Çocuklar, beyin gelişimlerinin %80’ini 3 yaşına kadar tamamlar. 3-6 yaş arasında bir çocuk, çok hızlı bir şekilde öğrenme potansiyeline sahiptir; pek çok zihinsel ve duygusal beceriyi bu yaşlarda kazanabilir. Bir çocuğun yetişkin yaşamının temelleri, okul öncesindeki o ilk yıllarda atılır… Erken çocukluktaki deneyimler, tüm yaşamı etkiler…
3-6 Yaş Çocuk Eğitimi/Bakımı
Çocuğunuzun okul öncesindeki bu üç yıllık dönemi oldukça hareketli ve kritik bir dönemdir. Çocuklar, hızla gelişme kapasitesine sahip oldukları bu evrede; tam potansiyellerine ulaşarak “temel değerleri ve temel becerileri” öğrenebilirler. Örneğin, bu yaş aralığında konuşmayı, sosyalleşmeyi, yaratıcı düşünmeyi, problem çözmeyi, bağımsızlığı, öz güvenle hareket etmeyi, doğayı korumayı, hayvansever olmayı, yardımlaşmayı, dinlemeyi, insancıl olmayı, paylaşmayı, sportmen olmayı ve hatta evde sorumluluk almayı deneyimleyerek öğrenebilirler. Elbette, bu yaş grubundaki çocukların tüm bu becerilerde mükemmele yaklaşmalarını bekleyemeyiz. Henüz kendilerini, duygularını ve hayatı yeterince keşfetmemiş çocuklar için bu becerileri kazanmak çok zaman alır. Önemli olan; -henüz çok acemi oldukları bu küçük yaşlarda ustalaşmaları değil- kişiliklerinin geliştiği ve hızla öğrendikleri bu dönemi, doğru etkileşimler ve doğru deneyimlerle en iyi şekilde değerlendirebilmeleridir.
Bir çocuğun hayatındaki ilk yıllar, ergenlik ve yetişkinlikteki bilişsel yeteneklerin temelini oluşturur.
Gelişmekte olan beynin mimarisini şekillendirmede en önemli deneyimlerden biri, çocuklar ve yaşamlarındaki önemli yetişkinler arasındaki etkileşimdir. Bu etkileşimin ne kadar verimli olduğu, beynin sağlıklı gelişimi ile yakından ilgilidir. Erken yaşlarda ortaya çıkan duygusal ve fiziksel sağlık, sosyal beceriler ve bilişsel-dilsel kapasitelerin tümü; çocukların sonraki yaşamlarında -okulda, iş yerinde ve toplumda- elde edecekleri başarı için önemli ön koşullardır.
“Okul öncesinde çocuğum mutlaka evde eğitim almalı… Benim olmadığım saatlerde oyunla, sporla, eğlenerek öğrenmeye devam etmeli. Okula en iyi şekilde hazırlanmalı… ” diyorsanız 3-6 yaş aralığında uzmanlaşmayı tercih eden eğitmenlerimizle (özellikle okul öncesi öğretmenleriyle, öğretmen yardımcılarıyla ve çocuk gelişim uzmanlarıyla) iş birliği kurmanız en doğrusudur. İlk Eğitim olarak; okula uzanan o enerjik, hareketli yolculuğunda, çocuğunuza şefkatle ve ilgiyle yaklaşacak, 3-6 yaş eğitimi ve bakımında uzman olan eğitmenlerimizle sizleri bir araya getirebiliriz. Bu yaş aralığında size; her biri farklı eğitimler almış olan uzman bir eğitmen kadrosu ile destek olabiliriz. Eğitmeninizle, çocuğunuzun benzersiz kişiliğini temel alan; -3-4 yaş, 4-5 yaş, 5-6 yaş olmak üzere- her evresinde farklılaşan eğitim ve bakım programlarını içeren verimli bir iş birliği kurmanızı sağlayabiliriz.
3-6 yaş çocuk eğitmenlerimiz, size “kendi deneyimleri ve nitelikleri çerçevesinde” farklı farklı öneriler ve programlar sunabilirler. Ancak bununla beraber her biri, bizi İlk Eğitim çatısı altında birleştiren aynı temel değerleri paylaşırlar: Çocuk sevgisi, oyun sevgisi, doğa sevgisi, öğrenme aşkı, bilim aşkı, yaratıcılık, empati, dürüstlük, sabır, hoşgörü ve mesleki adanmışlık… 3-6 yaş çocuk eğitiminden ve bakımından sorumlu olan bir eğitmenimizin görev kapsamı ve görev süresi ihtiyaca göre şekillense de temelde aşağıdaki gibidir.
Bir “3-6 Yaş Çocuk Eğitmeni” Ne Yapar?
3-6 yaş çocuk eğitmenlerimiz, çocukların hem eğitiminden hem de bakımından sorumludur. Bu görev; çocuğun okul öncesi eğitiminin odakta olduğu, çocuğu en iyi şekilde okula hazırlamayı hedefleyen ve doğal olarak çocuğun bakımını da içeren bir görevdir.
Çocuk için şefkatli bir rehber, iyi bir dinleyici ve güvenilir bir eğitmen olmak
Okul öncesindeki üç yılın her aşamasında; çocuğun sağlığını, gelişimini ve eğitimini yakından takip etmek ve çocuğun üstün yararına odaklanmak
Ebeveynlerle iş birliği içinde çocuk için “yaşına uygun bir okul öncesi eğitim planı” ve “yaşına uygun bir rutin” oluşturmak (Bu rutin şunları kapsayabilir: “Atölye Saati”, “Hikâye Okuma”, “Şarkı Söyleme”, “Bisiklet Turu”, “Oyun”, “Müzik ve hareket”, “Doğa yürüyüşü”, “Sosyal aktivite”, “Resim” gibi çocuğun fiziksel ve zihinsel gelişimini -özellikle okul öncesi döneme uygun bir planlama ile- destekleyen, haftaya yayılan çok çeşitli aktivite seansları )
Çocuğun, ebeveynlerle birlikte belirlenen rutine alışmasını sağlamak
Çocukla bol bol oynamak, birlikte eğlenmek ve öğrenmek
Çocuğu öğrenmeye teşvik etmek, kitaplarla ve doğayla buluşturmak
Çocuk için sağlıklı atıştırmalıklar ve yemekler hazırlamak
Genel çocuk bakımını üstlenmek (beslenmesini sağlamak, hijyen ve öz bakım eğitimi vermek, uyutmak ya da uykuya hazırlamak, oyun alanını düzenlemek, sağlık durumunu takip etmek gibi…)
Ebeveynlere çocuk eğitimi ve bakımı ile ilgili her konuda destek olmak -yeri geldiğinde bu konularda onları eğitmek-, çocuğun gelişimiyle ve genel durumu ile ilgili ebeveynlere düzenli olarak şeffaf bir şekilde bilgilendirme yapmak
İşini yaparken her zaman çocuğun iyiliğini; dürüstlüğü ve bilimsel kanıtları önemsemek
*Kreşe/anaokuluna giden bir çocuğun eğitmeni olması durumunda, eğitmenin görev tanımında “ödevlere, projelere destek olmak” da yer alabilir.
Bir “3-6 Yaş Çocuk Eğitmeni” Ne Yapmaz?
İdeal olarak, bir 3-6 yaş çocuk eğitmeni, çocukla ilgili olmayan konularda -evin genel temizliği, ütü, bulaşık, bahçe, yemek vb.- herhangi bir ev işi sorumluluğu almaz. Odak noktasında sadece an be an gelişerek ve yeni şeyler öğrenerek hem kendini hem de dünyayı keşfeden, adım adım okul dönemine yaklaşan o tatlı çocuk, onun hayalleri ve o çocuğun rutininde yer alan önemli konular vardır.
Bir “3-6 Yaş Çocuk Eğitmeni” Ne Kadar Süre ile Çalışır?
İş birliği süresinin, 3-6 yaş dönemini aşarak okul döneminde de farklı şekilde devam etmesi muhtemeldir. Bu; eğitmenin nitelikleri ve beklentileri ile çocuğun yeni dönemdeki ihtiyaçları ve ebeveynlerin beklentileri arasındaki uyuma bağlıdır. Bir aile, çocuk eğitmeni ile uzun süreli bir iş birliğinin verimli olacağına ve çocuğun faydası için bunun gerekliliğine inanırsa eğitmen ile kurduğu iş birliğini uzatmayı önerebilir ve dilerse anlaşma koşullarını yeniden düzenleyebilir. Örneğin, çocuğun okula başlaması ile beraber ebeveynler; eğitmenlerine daha kısıtlı bir zaman diliminde iş birliği kurmayı teklif edebilirler. Eğitmenlerinin özellikle çocuğun okula ve ödevlere alışma sürecine destek olmasını isteyebilirler.
Size Uygun Eğitmeni Bulmak için İlk Adımı Atın!
Ebeveynlerimizin, eğitmen ihtiyacı söz konusu olduğunda; eğitmenin nitelikleri, çalışma şekli -gündüz veya yatılı-, çalışma saatleri -yarı zamanlı veya tam zamanlı- gibi konularda farklı farklı tercihler yapmaları çok doğaldır. İlk Eğitim’de kurulan her iş birliği, kendine özgü detaylar barındırır. Eğer okul öncesi çocuk eğitimi/bakımı alanında uzman bir eğitmen arıyorsanız; nasıl bir eğitmen aradığınızı aşağıdaki formu doldurarak detaylı bir biçimde bizimle paylaşabilirsiniz. Böylece, çocuğunuzun ilk yıllarına değer katacak eğitmeni bulma yolunda o ilk adımı da atmış olursunuz.