Pandemi Sürecinde Okul Öncesi Eğitim

Pandemi Sürecinde Okul Öncesi Eğitim

Okul öncesi eğitim, 2020 yılı başında ortaya çıkan pandemi nedeniyle sekte- ye uğramıştır. Pandemiyle birlikte gelen “yeni normal”de bazı okullar yeni duruma adapte olamamış ve kapanmış, bazı okullar ise halen çözüm yolları aramaya devam ederek ayakta durmaya çalışmaktadır. Bu araştırmanın amacı, pandemi döneminde sekteye uğrayan okul öncesi eğitimde üretilen çözümlere ilişkin durum tespiti yap- mak ve yeni normalde okul öncesi eğitimin yeniden yapılandırılmasına yardımcı olacak öneriler oluşturmaktır.

Araştırmaların kısıtlı olduğu ve acil gelişen pandemi döneminde okul öncesi eğitimin sağlıklı olarak devam etmesi için geniş bir alan yazın taranmış ve sentezleme tekniğiyle verilerin değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Bunun için, Noblit ve Hare’nin yedi basamaklı meta-etnografi metodu izlenerek, ebeveynle- rin çocuklarının sağlığına ilişkin karar verme süreçleri, Türkiye’de okul öncesi eğitim için MEB tarafından alınan kararlar, dünyada COVID-19 virüsünün okul öncesi eğitime yansımaları ve İtalya’daki Reggio Emilia anaokulları örneği sentezlenmiştir.

Me- ta-etnografi metoduna uygun olarak, farklı veri kaynaklarının (nitel ve nicel araştır- malar, gri alan yazın ve profesyonel uzmanlık) yorumları hem karşılaştırmalı hem de kümülatif olarak sentezlenmiş, bağlantılar kurulmuş ve temel bulgulara dayanılarak çözüm önerileri geliştirilmiştir.

Çalışma sonucunda Türkiye’de okul öncesine yönelik COVID-19 yapılanması için bir çalışma ekibi kurulmasına, okula dönüşler yavaş ve en acil olandan başlamasına, okula dönüşte, temizlik, sosyal mesafe, damlacık oluşumunu engelleme gibi kurallara uyulmasına, dolaşımın azaltılmasına, çocukların yaşlarına uygun yöntem ve tekniklerle rahatlatılmasına, risk altındaki çocuklara destek sağlan- masına, anti-viral ve anti-bakteriyel kumaşlardan kıyafet ve eğitim malzemesinin üretilmesine, çocukların iyi-oluş halleri için ihtiyaçlarının karşılanmasına, eğitimde kriz yönetimine ilişkin ebeveynlere/eğitimcilere eğitim verilmesine, ailelerin ve çocukların kendilerini yalnız hissetmemelerinin sağlanmasına, evde kalan okul öncesi çocuklar için projeler üretilmesine, online eğitime erişimi olmayan çocuklar için alternatif yollar bulunmasına, uzaktan eğitimin verimli olması için çocukların öz-düzenleme ve üst bilişsel gibi becerilerinin, gelişimsel özelliklerinin ve bireysel farklılıklarının dikkate alınmasına, uzaktan eğitimde etkileşimli çalışmaların hazırlanmasına ve çocukların oyunla öğrendiğinin unutulmamasına ilişkin öneriler getirilmiştir.

Birinci adımda, bu araştırmanın amacı ve kullanılacak araştırma desenine karar verilmiştir. İkinci adımda, ebeveynlerin çocuklarının sağlığına ilişkin karar verme sü- reçleri üzerine yazılmış farklı türdeki kaynakları içeren alan yazın ön taraması ger- çekleştirilmiştir. Üçüncü adımda, ön tarama sonucu ortaya çıkan konular hakkında anahtar kelimelerin tespit edilmesi için çalışılmıştır. Sonunda, “ebeveynlerin çocuk- larının sağlığına ilişkin karar verme süreçleri,” “okul öncesi eğitim,” “erken çocukluk eğitimi,” “anaokulu,” “COVID-19” ve “virüs” anahtar kelimeleriyle konu daraltılmış/ derinleştirilmiş ve veri tabanları (örn., Academic Search Ultimate), Google ve sosyal medya (örn., Instagram) taramaları ve aynı zaman dördüncü adımda ise tam-metin okumaları gerçekleştirilmiştir. Beşinci adımda, benzerlikler ve farklar dikkate alına- rak, elde edilen veriler 4 tema altında sentezlenmiştir:

1) Ebeveynlerin çocuklarının sağlığına ilişkin karar alma süreçleri,
2) Türkiye’de okul öncesi eğitimde COVID-19 önlemleri,
3) Dünyada okul öncesi eğitimde COVID-19 durum tespiti ve önlemleri, 4) COVID-19 sürecinde İtalya’da Reggio Emilia anaokulları örneği.

Covid-19 Pandemi Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Yeniden Yapılandırılması

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1156232
× Whatsapp