Harika Bir Okul Öncesi Öğretmeni Var Mıdır?
Evet, vardır. Elbette kimse kusursuz değildir ama kendini öğrenmeye, sürekli geliştirmeye ve çocuklara adamış, her zaman evrensel insani değerleri yansıtan, yüzü gülen, yüzleri güldüren, eğlendirerek öğreten, çocuklara değerli birer birey olduklarını hissettiren ve çocukların yaşamına sayısız fayda sunan, onlara cesaretle denemek için ilham veren ve öğrenme sevgisi aşılayan harika öğretmenler vardır. Onların en büyük harikası; çocukları anlamaya, sevmeye, saymaya ve evreni keşfetmeye yönelik tutkularında gizlidir. Gerçek şu ki öğretmenlik birçok beceri ve nitelik gerektiren zorlu bir iştir. Zorlu olmasının yanı sıra çok ödüllendirici bir meslektir öğretmenlik. Bir okul öncesi öğretmenini kalabalıkta öne çıkaran bazı özellikler vardır. Bu özelliklerin bir kısmı mizacınızda var olabilir ve birçoğu da zamanla geliştirilebilir. Değerli okul öncesi öğretmenleri, bu mesleği seçmeye karar veren öğretmen adayları veya okul öncesi öğretmeni olarak kariyerine başlamaya hazırlanan yeni mezun okul öncesi öğretmenleri; sizler harika birer okul öncesi öğretmeni olmayı başarabilirsiniz. Yapmanız gereken kendi en iyinize ulaşmak için çaba göstermekten vazgeçmemektir ve sabırlı olmaktır. Aşağıda sıralanan özelliklerin birkaçında çok iyi olduğunuzu düşünüyorsanız, siz zaten iyi bir öğretmensiniz ve harika bir öğretmen olma yolunda hızla ilerliyorsunuz demektir.
Harika Bir Okul Öncesi Öğretmeninin Özellikleri Nelerdir?
1. Çocukları her zaman gülümseyerek karşılar
Bir gülümsemenin etkisi her zaman tam olarak takdir edilmez. Oysa bugün araştırmalar; küçük bir gülümsemenin bile başkalarına olumlu bir imaj ve olumlu duygular yansıtırken sakin kalmamıza da yardımcı olan, bize mutluluk ve yaşam enerjisi veren büyük bir güç olduğunu açıklıyor. Çocuklar için güne güler yüzlü bir öğretmen ile başlamak ve tüm günü o güler yüzlü öğretmenle geçirmek kadar tatmin edici bir ödül bulmak zordur. Gülümsemeler, iletişimi güçlendirir; bir öğretmenin daha ulaşılabilir görünmesini sağlar ve ona öğrencileri ile sosyal etkileşimini artırma fırsatı sunar. Harika öğretmenler, en zor anlarında bile çocukları gülümseyerek karşılamaya özen gösteren öğretmenlerdir.
2. Her çocuğu değerli bir birey olarak görür
Her çocuk farklı ve özeldir. Çocuklara en iyi şekilde öğretmenin yollarını bulmak için önce onları anlamamız ve bireysel yönlerini keşfetmemiz gerekir. Çocuklar, onlara saygı duyduğumuzu ve değer verdiğimizi bilmeye ihtiyaç duyarlar. Bu ihtiyaçlarını karşılamak için onları yakından tanımamız ve gerçekten dinlememiz gerekir. Onlarla konuşmaya, onlarla oynamaya, onları gözlemlemeye ve insan olarak onlar hakkında bilgi edinmeye zaman ayırdığımız anlarda çocukları daha iyi tanırız. Her çocuğu harekete geçiren farklı motivasyon kaynakları vardır. Harika bir okul öncesi öğretmeni, her çocuğun benzersiz bir birey olduğunu bilir ve çocuklara yaklaşırken zihninde şu sorularla hareket eder: “İlgi alanları, mizaçları ve öğrenme stilleri nelerdir? Onları ne motive eder? En iyi nasıl öğrenirler? Hangi beceri ve yeteneklere sahipler? Hangi zorluklarla karşı karşıyalar? Onları etkileyen özel durumlar nelerdir?” Bu soruların cevaplarını öğrenerek çocuğa özel yaklaşımlar geliştirmeyi başaran bir öğretmen gerçekten de harikadır. O, bu bilgilerle çocukların her birinin güçlü yönlerini daha da güçlendirmek için çabalar ve çocukları kendi dehalarını keşfetmeleri için teşvik eder.
3. Her çocuğu ve ebeveynlerini/kardeşlerini isimleriyle tanır
İnsanlara isimleriyle hitap etmenin çok büyük bir gücü vardır. Birinin ismini hafızaya almak için zaman ayırdığımızda ve onu ismiyle çağırdığımızda, ona değer verdiğimizi ve bireysel ihtiyaçlarının bizim için önemli olduğunu söylemiş oluruz. Harika bir öğretmen, ister bir ister beş ister yirmi öğrencisi olsun onların hepsini ismiyle tanır. Çocukların ebeveynlerinin ve kardeşlerinin isimlerini de kısa sürede hafızasına yerleştirmeye gayret eder.
4. Profesyonel ve kişisel olarak kendisini geliştirmeye çalışır
Harika bir öğretmen, öğrenmeyi asla bırakmayan kişidir. O, geçmişte işe yarayan yöntemleri çöpe atmaktan kaçınırken bir yandan da düzenli olarak yeni eğitim/öğretim trendlerini takip eder. Profesyonel ve kişisel olarak “en iyi haline” ulaşmayı hedefler, hataları veya eksiklikleri ile yüzleşmeyi bilir ve hayat boyu öğrenme felsefesini benimser. Aynı zamanda bir öğrenci gibidir harika bir öğretmen. Sürekli olarak kendini geliştirmeye çalıştığını çocuklara da gösterir ve böylece onlar için harika bir örnek oluşturur.
5. Planlıdır, proaktiftir; belirli bir rutin ve program oluşturur
Harika bir okul öncesi öğretmeni, planlarla hareket etmeyi tercih eden proaktif biridir. Bir zaman çizelgesi üzerinde hazırladığı bu planlar; ayrı ayrı çocukların gelişim hedeflerini, eğitim/aktivite programlarını, olası risklerle ilgili senaryoları ve bunlara karşı önceden alınması gereken tedbirleri içerir. Deneyimlerinden öğrenerek gelişen ve planlarını da sürekli iyileştiren harika bir okul öncesi öğretmeni; düzenli, programlı ve rutinlerin olduğu bir yaşam stilini “eğlenerek öğrenme” yöntemi ile birleştirir. Onun için, her günün önceden belirlenmiş bir eylem planı ve kolayca yıkılmaması gereken rutinleri vardır. Çocuklar; rutinlere, kurallara veya programa her zaman kolayca adapte olamayabilirler. Bu çok doğaldır ve iyi bir okul öncesi öğretmeni, çocukların -yemekten önce elleri yıkamak veya yemekten sonra diş fırçalamak gibi- rutinleri benimsemeleri veya aktivite/oyun programlarına uyum sağlamaları için sabırla çalışır. Rutinler, çocuklar için öğreticidir. Aynı zamanda rutinler, öğretmenin çocuğa olan ilgisini ve ona verdiği değeri de yansıtır. Onlar için özel olarak planlanmış etkinlikler ve özel olarak hazırlanmış ortamlar; çocuklara güvende olduklarını, sevildiklerini ve önemsendiklerini hissettir.
6. Esnektir, yeni çözümler üretir
Tutarlı bir rutine ve pograma sahip olmak önemli olmakla birlikte esnek olmak da önemlidir. Çocuklar hazırladığımız etkinlikle ilgilenmiyor veya harekete geçmiyorsa, planı değiştirmek ve yeni bir çözüm bulmak gerekebilir. Harika bir okul öncesi öğretmeni, yaratıcı bir dünyaya sahiptir ve kolaylıkla esnek olmayı, planları hızlıca revize etmeyi bilir.
7. Enerjik ve yaratıcı bir kâşif, meraklı bir bilim insanı gibidir
Çocuklar doğuştan meraklıdır, yaratıcıdır. Onlar dünyayı hızla keşfetmek, deneyler yapmak ve öğrenmek isterler. Enerjik yapıları ve çevrelerindeki yetişkinlerden gelen doğru uyaranlar; hızla öğrenmelerine, üretmelerine ve dünyayı anlamalarına yardımcı olur. Çocuklar âdeta enerjik bir kâşif ya da meraklı bir bilim insanı gibidir. İşte harika bir okul öncesi öğretmeni de aynen böyledir. Harika öğretmenlerin en önemli katkılarından biri çocukların doğuştan gelen merakını ve yaratıcılıklarını tetiklemektir. Onlar, çocukların meraklı dünyasına olgun bir çocuk edasıyla eşlik etmeyi ve onların bitmek bilmeyen enerjilerine uyum sağlamayı bilirler. Bunu yaparken çocuklara açık uçlu sorular sorup onları merak ettikleri şeyleri araştırmaya, hayal kurmaya, yaratıcı düşünmeye, öğrenmeye ve öğrenmeyi sevmeye teşvik ederler.
8. Çok yönlüdür, olumlu yönlerini yansıtır
Her çocuğun kendine has bir kişiliği ve ilgi alanları olduğu gibi öğretmenlerin de kendilerine has kişilikleri ve tutkuları vardır. Harika bir okul öncesi öğretmeni; çocuklara dürüstçe kendini ifade etmeye, olumlu yönlerini yansıtmaya ve böylece çocuklar için doğru rol model olmaya önem verir. Örneğin; boş zamanlarında astronomi kulübüne katılmak, gitar çalmak, taş koleksiyonu yapmak, portre çizmek, bilim kurgu romanları okumak, yeni yemek tariflerini denemek, şarkı söylemek veya bisiklete binmek gibi tutkularını ya da keşfettiği yeni ilgi alanlarını çocuklara anlatarak heyecanlı bir sohbet başlatır. Ya da bu becerilerini çocuklara uygulamalı olarak aktarabileceği eğlenceli etkinlikler planlar. Örneğin, şarkı söylemeye tutkunsa bir karaoke etkinliği düzenler ve kendisi de bu etkinlikte bir şarkı söyler. Bu tür eğlendirici/öğretici ve merak uyandıran sohbetler veya öğretmenin kendi dünyasından ilham alarak ortaya koyduğu yaratıcı etkinlikler, çocukların duygusal ve sosyal gelişimine katkı sağlarken bir yandan da öğretmen ve çocuk arasındaki bağları güçlendirir; çocukları cesurca yeni şeyler denemeye, tutkularının peşinden gitmeye, kendilerini ifade etmeye teşvik eder.
9. Mizahı her zaman yanında taşır
Mizah, güçlü bir iletişim aracıdır. İnsanlar arasındaki bağı güçlendirir ve stresi azaltır. Harika öğretmenler mizahın iyileştirici gücünü her zaman yanlarında taşırlar. Mizah; eleştirel ve yaratıcı düşünmeyi, olaylara eğlenceli ve farklı açılardan bakmayı gerektirir. Mizahı koruyabilen öğretmenler, diğerlerine kıyasla çok daha mutlu bir öğretmenlik yaşarlar -ve büyük olasılıkla daha iyi bir öğretmen olurlar-. Öğretmenlik ciddi bir iştir ancak aynı zamanda eğlenceli bir iştir-öyle olmalıdır-. Çocuklar eğlenerek öğrendiklerinde en etkili öğrenme sürecini yaşarlar. Harika öğretmenler bunu bilirler ve küçük çocuklarla birlikte olmanın sevincini her an yaşamak isterler. Bir çocuk komik bir şey yaptığında onun neşesini paylaşmaya özen gösterirler. Mizahı, çocuklara sıkıcı gelen bir konuyu eğlenceli ve ilgi çekici bir hale getirerek öğretmek için veya bazen sadece stresi azaltmak ve kahkahalara yer açarak çocukları mutlu etmek için kullanırlar.
10. Harika bir dinleyicidir, empati kurar
Çocuklar, onları gerçekten dinlediğimizde ve onların dünyasını anlamaya gayret ettiğimizde kendilerini hem değerli hem de güvende hissederler. Harika okul öncesi öğretmenleri, çocukların dünyasına empati ile yaklaşmayı ve onlarla karşılıklı saygıya dayalı bir iletişim kurmayı başarırlar. Gerek beden dilini kullanırken gerek sözlü iletişime geçerken çocukların ihtiyaçlarını dikkate alarak hareket ederler. Beden dili, sözel olmayan iletişimin önemli bir parçasıdır ve biz fark etsek de etmesek de çocuklar sözsüz ipuçlarını yakalamada da oldukça ustadırlar. Bu nedenle, bir çocukla gerçekten yakın bir bağ kurmak için onunla yüz yüze konuşmak çok önemlidir. Harika öğretmenler, çocuklarla çocukların boy seviyesine inerek ve göz teması kurarak iletişime geçmeye, onları canıgönülden dinlemeye özen gösterirler.
11. Çocuklar için ideal bir dünya yaratır
Harika bir okul öncesi öğretmeni; çocukları güçlü birer birey olarak okula ve hayata hazırlamayı hedefler, onlara pek çok temel değeri ve beceriyi kazandırmak üzere plan yapar. Onun çocuklar için hazırladığı dünya “ideal bir dünyanın yansıması” gibidir -barışsever, yardımsever, sanatsever, sporsever, oyunsever, demokratik, hayalperest ve arkadaş canlısı bir dünyadır-. Bu dünyada çocuklar temel kavramlarla -demokrasi, barış, sanat, bilim, adalet, yardımlaşma…- yaşlarına uygun içerikler ve etkinlikler eşliğinde tanışırlar, kitaplarla ve oyunlarla öğrenirler, hayal kurarlar, sorular sorarlar, deney yaparlar, üretirler, sorumluluk alırlar. Çocuklar, harika bir okul öncesi öğretmeninin yanında fikirlerini ifade etmekten, duygularını göstermekten veya soru sormaktan çekinmezler.
12. Kendini işine adar, sabırlıdır
Okul öncesi öğretmenleri; birden fazla durumla, farklı yeteneklere ve kişiliklere sahip çocuklarla ilgilenirler. Yeni bir sınıfa veya yeni bir öğrenciye, yeni bir programa ve yeni ilişkilere adapte olmak; çocuklara öğretmek zaman alır, sabır ister. Her çocuğu anlamak ve iyi bir şekilde gözlemlemek, çocukların ebeveynlerine geri bildirim vermek ve onlarla iş birliği yapmak hiç kolay değildir. Bu gerçekten de çok zor bir iştir. Harika okul öncesi öğretmenleri zoru başarma konusunda istekli ve sabırlı insanlardır. Kolayca pes etmezler. Onlar mesleklerine ve çocukların gelişimine kendini adamış insanlardır. Sabır, onların en önemli harikalarından biridir.
İlk Eğitim: “Harika bir okul öncesi öğretmeni ister evde ister okulda olsun çocukların hayatında fark yaratmayı başaran öğretmendir!”
Bize göre, harika bir okul öncesi öğretmeni ister evde ister anaokulunda olsun ortaya koyacağı öğretmenlikle ve belirleyeceği programla bir çocuğun hayatında çok önemli farklar yaratabilir. Bir öğretmen, evde de görev yapsa o yine çocuk yaşamına değer katan çok değerli bir öğretmendir. İnanıyoruz ki çocuklara, zihinsel ve fiziksel gelişimlerinin temelinin atıldığı erken çocukluk yaşlarında öğrenme aşkını ve temel becerileri kazanmaları için bugün yapılan bir katkı, onların yaklaşmakta olan okul hayatlarına ve tüm geleceklerine yapılan çok önemli bir katkıdır. Bu katkı, topluma da fayda sağlar ve belki de en değerli/anlamlı yatırımdır aynı zamanda, çünkü çocuklardır geleceği yapacak ve yönetecek olanlar…
İlk Eğitim’de çocukların gerçek potansiyellerine ulaşmalarını ve harika bir geleceğe sahip olmalarını istiyoruz. Bunu desteklemek için eğitmen olarak “okul öncesi çocuk eğitimi/gelişimi/bakımı” alanlarında üniversite veya lise diplomasına sahip, ana dili Türkçe olan uzmanlar, öğretmenler, öğretmen yardımcıları ve yenidoğan bakımında uzman bebek hemşireleri ile çalışıyoruz.
Eğer bir okul öncesi öğretmeniyseniz siz de web sitemizde yer alan başvuru formunu doldurarak İlk Eğitim ailesine katılabilirsiniz. Kurduğumuz yenilikçi işbirliği modeli sayesinde okul öncesi öğretmenlerimizin de ev ortamında “eğitmen” olarak hizmet vermelerini sağlamak ve bu sayede onların çocuklara ve topluma katabilecekleri faydayı artırmak isteriz.
İlk Eğitim ailesine katılmak isteyen veya hizmetlerimiz hakkında detaylı bilgi almak isteyen ebeveynlerimiz ve eğitmenlerimiz; web sitemizde yer alan başvuru formlarını doldurarak bize ulaşabilirler.
Sevgili ebeveynlerimiz, sizler evle veya işle ilgili yükümlülüklerinizi yerine getirirken okul öncesi çağdaki çocuklarınızın uzman okul öncesi öğretmenleri ile öğrenmeye devam etmesini istemez misiniz? Eğer siz de tıpkı bizim gibi erken çoculuk eğitiminin önemine inanıyorsanız elbette istersiniz ve hatta bunun aynı zamanda bir ihtiyaç veya gereklilik olduğunu savunursunuz. İlk Eğitim, bu isteğinizi/ihtiyacınızı karşılamak ve çocuğunuzu en önemli yaşlarında doğru bir okul öncesi öğretmeniyle evinizde buluşturmak için var.
Peki, siz değerli okul öncesi öğretmenlerimiz, sizler aldığınız eğitimi ve bugüne dek elde ettiğiniz deneyimleri bir an önce çocuklarla buluşturmak istemez misiniz? İlk Eğitim ailesine katılarak, çocuklarını evlerinin sıcak atmosferinde hem okula hem hayata en iyi şekilde hazırlamak isteyen ebeveynlere destek olabilirsiniz.
İlk Eğitim ailesine katılmak isteyen ebeveynlerimiz ve öğretmenlerimiz web sitemizde yer alan başvuru formlarını doldurarak bize ulaşabilirler.