OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE ÇİFT DİL GELİŞİMİNİN YARARLARI

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE ÇİFT DİL GELİŞİMİNİN YARARLARI

Okul Öncesi yazılarımızın bu makalesinde, erken çocukluk eğitiminde dilin yoğunlaştırılmasının faydalarını tartışacağız. Doğumdan okul öncesi döneme kadar olan zaman, çocukların ikinci bir dili öğrenmeleri için en iyi yıllardır. Çünkü bu yıllar bilginin en çok akılda tutulacağı dönemdir. Dil gelişimini desteklemek, çocuklara ve ailelerine erken öğrenim yıllarında çift dil eğitiminin önemini anlatmak için bu yazımızda okul öncesi dönemde çift dil gelişiminin yararlarından bahsedeceğiz. 

Ebeveynler ikinci bir dil bilmedikleri için çocuklarını iki dilli bir eğitim programına kaydettirmekte tereddüt edebilir. Çocuklar sürekli yabancı dil konuşulan bir topluluğa tamamen dahil olduklarında, evde konuşulan dilden başka bir dil konuşmaya devam edeceklerini unutmamak gerekir. Bu şekilde çocuklar ikinci dili konuşmak için gerekli becerileri geliştirebilir. Bunun nedeni ise evde tek bir dil konuşulduğunda çocuk hem bu dili hem de okulda konuşulan dili aynı anda öğrenecektir. Çocuklar yaşları uygunken her iki dili de aynı düzeyde anlayabilir ve konuşabilir.

Dünya nüfusunun yarısından fazlası iki dil biliyor. Giderek küreselleşen toplumumuzda, eğitimli ebeveynler çocuklarını iki dilli programlara kaydettirmeyi giderek daha fazla tercih ediyor.

Erken çocukluk döneminde çocukları çift dile maruz bırakmanın yararları nelerdir?

Birden fazla dil öğrenmenin pek çok faydası olduğunun muhtemelen herkes farkındadır. Araştırmalar, gelişim yıllarında birden fazla dil öğretilen çocuklar için aşağıdaki faydaların doğru olabileceği sonucuna varmıştır:

  • Artan analitik dil yönelimi
  • Standartlaştırılmış testlerde daha yüksek performans 
  • Üçüncü bir dili veya ek dilleri öğrenmesi daha kolaydır
  • Daha yüksek benlik saygısı
  • Artan sosyal-duygusal beceriler
  • Artan yaratıcılık ve problem çözme becerileri

Çocuklar, ikinci bir dili en iyi şekilde o dili akıcı bir şekilde konuşan bir toplulukta bulundukları zaman öğrenirler. Eğitim verilen mekanda çocuklara dili ve o dilin kültürünü en iyi şekilde tanıtmak için sadece ikinci dil konuşulmalıdır.

Dünyanın gelişmiş ülkelerinin çoğunda doğuştan gelen iki dillilik vardır. Araştırmalar, erken çocukluk döneminde birden fazla dile maruz kalan çocukların genel olarak dile analitik yönelimlerinin arttığını gösteriyor. Ayrıca matematik ve mantık gibi diğer konularda standart testlerde daha yüksek puan alıyorlar. Çocuklar iki dile maruz kaldıklarında, beyinlerinde ilerleyen dönemlerde ikinci dile geri dönmelerini veya üçüncü bir dil öğrenmelerini kolaylaştıran kalıcı bağlantılar kuruyorlar.

Ayrıca daha yüksek özsaygıları oluyor, sosyal-duygusal becerileri, yaratıcılıkları, problem çözme becerileri de gelişiyor. Erken yıllarda iki dilliliğin gelişimsel ve bilişsel faydaları gerçekten yadsınamaz. Hatta yaşlılık dönemine de faydası var diyebiliriz. Örneğin, insanlar çocukken iki dilli olduklarında, ileri yaşlarda Alzheimer’ın başlangıcında bir azalma olduğunu da saptanmıştır.

Erken çocukluk dönemindeki çocuklar evde nasıl iki dile maruz bırakılabilir?

Çocukları çift dile maruz bırakırken en temel kural onları sürekli bu dilin konuşulduğu bir topluluğa dahil etmektedir. Örneğin, evde sürekli Türkçe konuşulur, ama okulda sürekli İngilizce konuşulursa, çocuk İngilizceyi de Türkçe gibi öğrenebilir. 

Eğer ebeveynler çocuklarını böyle bir topluluğa dahil edebilirlerse, evde ekstra bir şey yapmalarına gerek kalmayacaktır. Bunun nedeni, eğer bu ortam okulda ya da kreşte sağlanabilir ise, ebeveynler zaten çocuklarını buraya göndererek ellerinden geleni yapmış olurlar. Bir diğer durum ise, ikinci dilen bir ebeveynin çocuğuna sadece o dili konuşması olabilir. Örneğin anne İngilizce biliyor ise çocuğuna sadece İngilizce, baba sadece Türkçe konuşur. Bu şekilde çocuk için evde iki dil konuşan iki ayrı model bulunur, bu da dil edinimini kolaylaştırır. 

Eğer ebeveynler ikinci dili ana dili olarak bilmiyorsa bu yöntemi önermeyiz. Bunun yerine eğer gerçekten çocuğunuzu evde ikinci dile maruz bırakmak istiyorsanız farklı yöntemler denemeniz gerekir. Bunlar arasında, öncelikle o dilden gerçek ses kayıtları kullanmak var. Örneğin, eğer çocuğunuza ikinci dil olarak Fransızca öğretmek istiyorsanız, Fransız müzikleri dinletin ya da Fransızca sesli kitapları gece uyurken açık bırakın. Ana dili Fransızca olan kişiler ya da akıcı bir şekilde doğru telaffuzla Fransızca konuşan kişilerin kaynakları çocuğunuz için her zaman daha iyi olacaktır. 

Eğer ebeveynler herhangi  bir dil konuşamıyorlarsa, evde yapılabilecek etkinlikler arasında öğretilmek istenen ikinci dilin şarkılarıyla dans etmek olabilir. Bu dil edinimini desteklemek için harika bir yoldur.

Çift Dil Öğrenen Çocuklar ve Sosyal-Duygusal Gelişim

Aile dışında çok dilli ve çok kültürlü yaklaşımı benimseyen topluluklar, birbirleriyle daha sıkı bağlar kurarlar ve daha iyi bir anlayış geliştirirler. İki dilli olmak, çocukların aileleri, kültürleri ve topluluklarıyla güçlü bağlar kurmalarını destekler. İki dilli çocuklar ikinci dillerini kullanarak yeni arkadaşlar edinebilir ve güçlü ilişkiler kurabilirler. İki dilli çocuklar diller arasındaki iletişim boşluğunu kapatarak, daha fazla bireyi anlayabilir ve onlarla bağlantı kurabilir. Ayrıca, okulları ve toplulukları içinde daha da güçlü dostluklar kurabilir.

Araştırmalar, toplumda daha fazla insanla ilişki kurmanın yanı sıra, iki dilli çocukların kritik gelişim aşamalarında daha iyi odaklanmayı ve öz kontrolü öğrendiklerini de göstermiştir. Bu önemli beceriler, genel olarak geliştirilmiş iletişim deneyimleriyle ortaya çıkar. Bu da tek bir dil öğrenen öğrencilerden daha iyi ilişkiler kurmalarına olanak tanır.

Çift Dil Edinimi ve Öğrenme

Çoğu ebeveyn için erken eğitim aşamasındaki en büyük endişelerden biri anaokuluna hazırlıktır. Çocukların sadece anaokuluna devam etmeye değil, aynı zamanda bu okulda başarılı olmaya hazırlıklı olmalarına nasıl yardımcı olunacağına dair birçok soru vardır.

Araştırmalara göre, çocuğunuzun erken çocukluk deneyimlerinden en iyi şekilde yararlanmasını sağlamanın en iyi yollarından biri, ikinci bir dili erken yaşta tanıtmaktır. Aslında iki dilliliğin çocukların öğrenme sürecindeki faydaları, hayatları boyunca yanlarında taşıyacakları bir şeydir.

Çift dil öğrenen çocukların aklı karışır mı?

Ebeveynlerin iki dil bilen bir çocuk yetiştirme konusundaki en büyük endişelerinden biri, kafa karışıklığına neden olacağıdır. Fakat çocukların iki dil öğrenirken kafalarının karıştığına dair herhangi bir bilimsel kanıt yoktur. Akıcı bir şekilde iki dil bilen yetişkinler, o anda seçtikleri dili konuşabilirler ve kafaları karışmaz. Peki ya iki dil bilen çocuklar ve bebeklerde durum nasıl?

Genellikle kafa karışıklığının kanıtı olarak görülen ve yanlış anlaşılan bir davranış, iki dilli çocukların aynı cümlede iki dilden kelimeleri kullanmalarıdır. Bu, kod karıştırma (code-mixing) olarak bilinir. Aslında, kod karıştırma, iki dilli gelişimin normal bir parçasıdır ve iki dilli çocukların iki dilden de kelime kullanmak için aslında iyi nedenleri vardır. 

Bazı çocukların bunu yapma nedeni, bunun dil topluluklarında sık sık yaşanmasıdır; çocuklar sadece çevrelerindeki yetişkinlerden duyduklarını yaparlar. İkinci bir neden ise, tek dil bilen çocuklar gibi, iki dil bilen çocukların da dil kaynaklarının sınırlı olmasıdır. Tek dil bilen 1 yaşındaki bir çocuğun başlangıçta “köpek” kelimesini herhangi bir dört ayaklı hayvana seslenmek için kullanmasına benzer şekilde, iki dilli çocuklar da sınırlı kelime dağarcıklarını tasarruflu bir şekilde kullanırlar. İki dilli bir çocuk bir dilde uygun kelimeyi bilmiyorsa veya çabucak aklına getiremiyorsa, kelimeyi diğer dilden ödünç alabilir.

İlk Eğitim ailesine katılmak isteyen veya hizmetlerimiz hakkında detaylı bilgi almak isteyen ebeveynlerimiz ve eğitmenlerimiz; web sitemizde yer alan başvuru formlarını doldurarak bize ulaşabilirler.

Leave a comment

× Whatsapp